Enterrament del Carnestoltes
A setze, setze, a setze el vi...
Terrassa (el Vallès Occidental)
Vegueria de Barcelona
Dimecres de Cendra
Primera referència documental: 1883
Redacció festes.org (Publicació: 18.02.2009 | Actualització: 11.02.2025)
Manel Carrera i Escudé
La majoria de festes de Carnaval a Catalunya s'estructuren al voltant d'una seqüència ritual molt ben delimitada, hereva de vells ritus presents també en d'altres cultures, que gira entorn a l'arribada a la població d'un ninot, anomenat Carnestoltes, la seva exhibició pública i la seva posterior mort, vetlla i enterrament rituals.
Una de les poblacions on l'Enterrament del Carnestoltes és més destacat és Terrassa, al Vallès Occidental, on la cerimònia compta amb una gran participació de les entitats de cultura popular de la ciutat i una gamma de personatges singulars molt ben delimitats.
El Carnaval egarenc
L'Enterrament del Carnestoltes a Terrassa, que té lloc Dimecres de Cendra al vespre, és la culminació de la setmana de festes de Carnaval a la ciutat. L'actual model de festa data de l'any 1991, tot i que ja es té constància escrita d'una rebuda al Carnestoltes entre 1883 i 1886, quan arribava en tren a l'estació del Nord i anava en cercavila fins a la Plaça Vella, on pronunciava un discurs satíric.
En l'actualitat, el Carnaval egarenc comença Dijous Gras, amb una celebració gastronòmica. Dissabte i diumenge són els dies dels balls de màscares i de les rues que omplen de disfresses i sàtires la ciutat. Dilluns i Dimarts de Carnaval, els terrassencs i terrassenques, que han viscut uns dies de disbauxa, de participació en balls i rues i de molta sàtira, escenifiquen la vetlla d'en Carnestoltes, que cada any té un nom diferent i que, una vegada mort, jau sense vida a l'interior de l'Ajuntafems, nom amb què es rebateja durant el Carnaval la Casa Consistorial. Aquests dies molts passen a visitar el personatge que és dins una caixa mortuòria per acomiadar-se'n: els terrassencs el ploren i les egarenques l'enyoren. Passats els dies de vetlla, té lloc la cerimònia d'enterrament d'en Carnestoltes.
Enterrament d'En Carnestoltes
L'Enterrament del Carnestoltes està organitzat des de l'any 1991 per la Sussietat de l'Embut amb el suport de l'Ajuntament de Terrassa, tot i que també hi participen més d'una vintena d'entitats de cultura popular i cíviques de la ciutat. Al voltant de 400 persones participen activament perquè en Carnestoltes tingui un enterrament amb tots els ets i uts.
La cerimònia d'Enterrament d'En Carnestoltes té lloc Dimecres de Cendra. Comença a mitja tarda amb la formació d'un Seguici Mortuori que va des del lloc on ha tingut lloc la vetlla fins a un indret a l'aire lliure de la ciutat, on es cremen les restes del difunt i es procedeix a l'enterrament d'una de les seves parts. El Seguici Mortuori es desenvolupa com una lluita entre els personatges afins a Sa Majestat i la Quaresma i els seus acòlits i està format per una vintena de personatges diferents.
L'encapçalen els tabalers amb llur tocar fúnebre i els armats custodiant el carruatge mortuori amb el taüt i el difunt. Seguidament hi ha tota la comitiva fúnebre: la Pàjara (una desconsolada i bestial vídua), les Ploraneres (vestides de negre i amb grans pameles), els Nans (que representen el dol de certs personatges de la ciutat), la Coral de les Absoltes (un grup de veus que acomiaden amb llastimosos càntics les despulles del Rei), els Membres del Jurat, els Diables (que encenen la nit amb els foc de torxes i forques), els Esquelets (que representen la mort i acompanyen les restes del Carnestoltes durant tot el seguici) i el Fantasma de la Mort (un espectre de grans dimensions cobert de grises glassades). Per la part de la Quaresma intervenen en el seguici l'Esparver (un ocellot fervent seguidor de la Quaresma), els Quaresmots (éssers calbs i nas punxegut, emissaris de l'Esparver i de la Quaresma), les donzelles (virginals noietes vestides de festa amb intenció de continuar ballant), el Bisbe (mestre de cerimònies), els Set Mals (els penons que representen els set pecats capitals portats per encaputxats tenebrosos), els Bastoners (un grup de braus humans que a cop de bastó lluiten amb l'Esparver per tal d'aturar el funest futur que ell augura) i els músics.
Durant el trajecte es canta la cançó tradicional de Carnestoltes:
A setze, a setze, a setze el pa,
el pobre Carnestoltes acaba d'arribar.
A setze, a setze, a setze el vi,
el pobre Carnestoltes s'acaba de morir.
Una vegada la comitiva fúnebre arriba al seu destí final es procedeix al clímax de la representació: la crema del Carnestoltes. Els diables roben el taüt per llençar-lo a la foguera mentre el bisbe llegeix el testament del personatge, un conjunt de paraules que satiritzen diferents aspectes de l'actualitat local. Mentre el taüt crema, els esquelets i el Fantasma de la Mort dansen, i finalment s'enlairen dos pilars, que fan arribar l'ànima del difunt al cel, simbolitzada per un globus il·luminats que deixen anar les enxanetes.
A partir d'aleshores es procedeix a l'enterrament d'una part del ninot, salvada de les flames, un acte que dóna pas a una sardinada popular, i un ball de festa amb molta música, llum i vi.
Has detectat algun error? Avisa’ns!







Contacte
Sussietat de l'Embut
http://www.carnestoltes.org
Col·legi, 38 Baixos
08221 Terrassa
93 780 13 72
info(ELIMINAR)@carnestoltes.org
Per saber-ne més
Llibres

El Carnestoltes a Barcelona al segle XIX
Joan Amades i Gelats
Edicions El Mèdol
Reproducció facsímil del llibre "El Carnestoltes a Barcelona al segle XIX. La Neotípia. BTP....
També et podria interessar
De la mateixa categoria


Dimecres de Cendra a Bagà (el Berguedà)
- el Rei Carnestoltes (un personatge ple d'ironia que representa qualsevol persona, normalment un polític del poble) és passejat pels carrers de la vila, acompanyat per un seguici de gent disfressada que demana "cenra, cenra!" (cendra, cendra!). Des dels balcons i finestres de les cases...
Crema del braç del Carnestoltes a Reus (el Baix Camp)
- espectacular carretillada, versots, crema i pet del braç incorrupte del Rei Carnestoltes a la plaça del Mercadal de Reus, a càrrec del Ball de Diables de Reus
Cataracta Mundi a Porreres (el Pla de Mallorca)
- festa de Carnaval amb rua, desfilada de disfresses i ball. El dimarts es fa la 'Cataracta Mundi', enterrament d'un ninot que simbolitza el carnaval; és una processó de gent endolada acompanyada per la banda municipal i acaba amb una torrada de sardines.
Enterrament d'en Camestortes a Maó (Menorca)
- l'enterrament més espectacular i a l' hora més esperpèntic de l' any, el del rei del carnaval, l' il·lustre Camestortes. Dit enterrament és cada any l' acte que tanca els dies de disbauxa i disfresses i el que ens recorda que un cop mort...
Enterrament del Carnestoltes a Llucmajor (Migjorn)
- quan entrava la fosca del darrer dia, s'enduien el ninot a enterrar, atxes enceses. La paròdia fúnebre desfilava entre la gent disfressada. Algú cridava, enmig de la festa: "Plorau plorau, que és mort el Carnaval".
Rua Mortuòria del Rei Carnestoltes a Riudoms (el Baix Camp)
- irreverentíssima, amb la Comitiva Fúnebre encapçalada pel seu planter de vídues desconsolades, que passegen la seva desesperació pel mig del poble al compàs de la Troupe de la Funerària... Per alleugerir el dol, a la plaça i després de donar el condol a les...
Rua mortuòria a Sallent (el Bages)
- el dia més trist per molts, i el més boig per d'altres. La rua mortuòria, l'execució del rei Carnestoltes i l'enterrament de la sardina ens porten al final de festa. La traca final té lloc a la Plaça de la Pau, on la música...
Rua mortuòria a Argentona (el Maresme)
- després dels excessos de Dijous Llarder i de les festes de Carnaval, Argentona enterra l'Excm. Senyor Carnestoltes, Rei de Tots els Pocasoltes. La Comissió de Carnestoltes enterra el Rei Carnestoltes el Dimecres de Cendra, en una cerimònia molt sentida. Des del Casal de Joves,...
Rèquiem mortuori a Santa Cristina d'Aro (el Baix Empordà)
- Dimecres de Cendra, inici del 'rèquiem mortuori' fins a la Plaça Mn. Baldiri Reixac, on Sa Majestat el Rei Carnestoltes fa el seu pregó de clausura.
De la mateixa població


