Redacció festes.org (Publicació: 01.04.2007 | Actualització: 04.02.2025)
Les festes patronals de Dénia, que s'allarguen fins diumenge, commemoren un miracle ocorregut el 1633, quan la Santíssima Sang de Crist va sanar la població d'una epidèmia. Cada un d'aquests dies, se celebren un parell de corredisses dels bous a la mar, al migdia i a la vesprada.
Els bous -i les multituds que s'atreveixen a córrer al davant de les bèsties-, inicien el recorregut al carrer Campoo en direcció al port. Allí, entren a una semiplaça instal·lada especialment per a l'ocasió. Les colles de deniers intenten que els bous s'acostin a l'aigua el màxim possible, sense tocar-los, fins que uns o altres acaben ben remullats. Els deniers, però, asseguren que és complicat que el bou arribi a caure, ja que acostuma a tenir por de l'aigua i frena instintivament abans de fer la passa definitiva que el precipitaria cap al mar.
Si finalment cau a l'aigua, el bou, per instint, es posa a nedar, per bé que és incapaç de saber com ho ha de fer per sortir-ne. És per aquest motiu que alguns dels festers pugen en una barca i contemplen les corredisses des del port. Si el bou acaba caient, l'agarren amb cordes per les banyes i el guien cap a la rampa fins on pot tornar a terra ferma.
Els pescadors volien torejar
Els amollaments, baixades o caigudes a la mar de Dénia tenen una data de naixement ben clara. Els documents situen els primers festeigs l'any 1926, aproximadament, quan els veïns del barri pesquer -Baix La Mar- que celebraven la seva festa gremial per Sant Pere, van decidir incorporar una jornada de corregudes de bous al carrer a la zona del port. Per tant, la festa dels bous a la mar és una derivació de les corredisses pels carrers que es practicaven a bona part del País Valencià i que a Dénia tenien una forta implantació des de 1609.
Els veïns de Baix La Mar prepararen una semiplaça al costat de les antigues drassanes, amb un dels laterals obert al port, amb la finalitat de presentar el risc de caure a l'aigua dels seus protagonistes. El valor i la força dels mossos es mesurava -i es mesura encara- per l'habilitat d'atraure les bèsties el més a prop possible de la mar, fins que algun o molts d'ells queien a l'aigua i produïen els aplaudiments i les rialles dels espectadors. Quan cau el bou, la cridòria és encara més gran per les dificultats de fer-lo eixir a terra.
D'aquesta manera, el que va començar com una anècdota, finalment es va convertir en costum i en un símbol d'identitat local, amb fama arreu del País Valencià. La festa -que es caracteritza per un respecte absolut envers l'animal, que no vessa ni una gota de sang- és oberta a tothom, ja que tots els deniers i els visitants que ho desitgen, poden mostrar la seva destresa jugant amb els bous.
Prohibicions històriques
La festa ha passat per alts-i-baixos històrics des de pràcticament els seus inicis. Ja al 1930, les autoritats prohibiren les corregudes de bous i sols les autoritzaren en recintes preparats per a torejar els bous. A partir de 1943, les festes reaparegueren de manera semiclandestina, prohibides oficialment però tolerades de sota mà. El 1954, Dénia va instal·lar una plaça de braus, que va ofegar la festa marítima. El 1957 es va retirar la plaça, fet que va propiciar que es tornés a celebrar l'activitat a la zona portuària. Paral·lelament, però, el desmantellament de la plaça va comportar una altra innovació a la festa, ja que, des de llavors, els bous fan l'entrada a plaça a imatge i semblança dels San Fermín de Pamplona (Navarra), amb corredisses pels carrers principals de Dénia, des de la plaça de l'Abeurador fins al port. El 1961, la festa queda finalment fixada tal i com es viu encara avui, traslladant-se de les festes de Sant Pere a les festes de la Santíssima Sang.
Dénia venera la Santíssima Sang perquè, el 1633, va salvar miraculosament la vila d'unes calentures mortals. L'orografia de la vila, envoltada de marjals i rierols amb aigües estancades, provocava que, sobretot a l'agost, les epidèmies fossin una constant. El 1633, el pare Pere, natural de Dénia, hi va retornar després d'haver voltat mig món i hi va veure com els seus conciutadans patien una plaga endèmica. Va manar que organitzessin una festa a la Puríssima Sang del Convent de les Agustines, durant la qual va beneir uns pans que, segons la tradició, sanaren tots els deniers.
El miracle va provocar que, cada cop més, els deniers veneressin la Santíssima Sang, fins el punt que va arribar a eclipsar Sant Roc, patró de la ciutat.
(Text elaborat amb informacions de l'Arxiu Municipal i l'Oficina de Turisme de Dénia)
Has detectat algun error? Avisa’ns!






Contacte
Oficina de Turisme de Dénia
http://www.denia.net/va/
Plaça Oculista Buigues, 9
03700 Dénia
966 422 367
easperilla(ELIMINAR)@ayto-denia.es
Per saber-ne més
Llibres

La Llagastada d'Esparreguera
Diversos autors
Colla de Diables d'Esparreguera
La Llagastada d'Esparreguera és un conjunt de tres actes que ajuden a entendre la història del...
També et podria interessar
De la mateixa categoria



Festa major de Banyeres del Penedès (l'Alt Penedès)
- Banyeres celebra la seva Festa Major el segon diumenge de juliol, amb actes propis de Festa Major i amb la participació de tots els grups folklòrics del poble. L'acte més animat és el correfoc, que es va fer per primera vegada l'any 1982.
Festa major de Bellavista a Les Franqueses del Vallès (el Vallès Oriental)
- el primer cap de setmana de juliol és sinònim de festa major al barri Bellavista, amb la competició festiva entre les colles Guillots i Suats, com a representació de dues masies que van ser de les primeres en el barri Bellavista. A més de...
Festa major d'Estiu a Sant Fruitós de Bages (el Bages)
- s'organitza el primer cap de setmana de juliol, si bé les activitats durant tota la setmana. Amb la participació dels Diables, geganters i grallers de Sant Fruitós de Bages, teatre, ball de Festa Major, espectacle pirotècnic, missa cantada, audició i ballada de sardanes, etc
Festes del barri del Ninot a Ripoll (el Ripollès)
- es caracteritzen per la crema d'una gran falla, una tradició importada per una família d'origen valencià establerta al barri. Ballada de sardanes, menjars populars i cercabarri del Ninot. Es fa el primer cap de setmana de juliol.
Festa major a Artesa de Lleida (el Segrià)
- se celebra el primer cap de setmana de juliol. En els darrers anys es fa un Concurs d'Enceses de Bestiari, organitzat per la colla local El Griu.
Festes majors a Millena (el Comtat)
- se celebren el segon cap de setmana de juliol en honor a Sant Josep i Sant Roc, amb molts actes de tot tipus i per tothom. Diumenge és el dia més solemne perquè es fa la missa major, i la plantà del xop. A...